2022-06-29 laatste lesweek en voorbereidingen outreach

29 juni 2022 - Kona, The Big Island, Hawaii, Verenigde Staten

Laatste lesweek Hawaii

Voor mensen die ons niet volgen op instagram is het al weer een tijd geleden dat wij een blog hebben geschreven. Hoog tijd voor een update….

We hebben onze 11de en tevens laatste week van onze Crossroads dts achter de rug.

Wij zijn onder de indruk van alle sprekers. Stuk voor stuk waren dit mensen die dicht bij God leven en grootse dingen mochten meemaken in hun reis met God. Ieder spreker was overduidelijk gefundeerd in de bijbel en zeer nederig van hart ondanks alle opgedane ervaringen in het zendingsveld.

We leerden over hoe wij Gods stem kunnen verstaan, we onderzochten ons eigen hart, waar zit pijn, waar hebben wij mensen te vergeven, op welk gebied moeten wij niet op eigen inzicht leven maar vertrouwen op God en wat moet je doen als je merkt dat dit vertrouwen beschadigd is.

We leerden over de gebieden die van generatie op generatie je familie in de greep kunnen houden en hoe je deze (strongholds) kunt doorbreken. Het ging over evangelisatie, hoe vertel je het evangelie in 2 minuten en we deden rollenspellen.

Met de kinderen hebben wij 5 dansen ingestudeerd die we kunnen gebruiken bij straat evangelisatie en we hebben twee sketches ingestudeerd die het hele evangelie uit beeldt...

Wat was mijn grootste les?

De weken zaten enorm vol met les, workduty en huiswerk van onszelf en de kinderen. Bovenop dit volle schema hadden wij veel tegenslag/zorgen. Rinze durfde niet naar school, uiteindelijk mocht hij niet meer op school verschijnen zonder 1 op 1 begeleiding. We hebben in 24 uur een oppas in moeten vliegen en het was een Godsgeschenk dat Femke kon komen. Op het moment dat wij hoorden dat Femke zou mogen komen werd ons verteld dat onze deelname aan outreach ter discussie stond omdat Rinze in paniek een aantal keer van school was weggerend en dit werd beschouwd werd als een “saftey issue”. We hebben weken in onzekerheid gezeten.

Toen we eenmaal wisten dat we wel op outreach mochten gaan hadden we nog enkel 4 weken over om sponsoring te zoeken en tot overmaat van ramp bleken de kosten voor outreach met 40% te zijn gestegen ivm de wereldwijde prijsverhoging van de vliegtuigtickets...

Dus meer geld inzamelen in minder tijd.... weer een reden om je zorgen te maken.

Voordat wij naar Hawaii vertrokken kreeg ik van een vriendin een armbandje met een bedeltje eraan met bloemen er in gegraveerd....

Verwijzend naar de tekst van Mattheüs 6:28

En waarom maken jullie je zorgen over kleren? Kijk eens naar de bloemen in het gras. Kijk hoe ze groeien. Ze werken niet en weven niet.

En dan vers 33 en 34:

Geef het Koninkrijk van God en het doen van Gods wil de eerste plaats in jullie leven. Dan zal Hij jullie al deze dingen geven.

Maak je dus geen zorgen over de volgende dag. Want de volgende dag zal weer zijn eigen zorgen met zich meebrengen. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen problemen."

En precies dit was mijn grootste les hier. Ik heb elke dag weer opnieuw de keuze moeten maken om mij geen zorgen te maken, om te kiezen voor Gods “Joy” en ernaar te handelen.

En God heeft bewezen dat Hij voor ons zorgt:

• Femke kon naar Hawaii komen vliegen, binnen 24 uur was het ticket geboekt, haar visum aanvraag kon 72 uur duren, maar was binnen 30 minuten binnen.
  • Wij mogen op outreach
  • Inmiddels een groot bedrag van de sponsoring binnen... van de 25 000 dollar die wij nodig hebben voor de outreach hebben wij inmiddels 22000 dollar binnen.
  • Wij leefden hier in een heel klein appartement met 7 personen, ondanks dat wij weinig privacy hadden bleef de sfeer in het gezin goed.

Prijs de Heer!

Hoe ziet de komende periode eruit?

Onze crossroads DTS bestaat uit 66 studenten, stafleden en kinderen.

Van deze 66 gaan er 61 naar 5 verschillende locaties.

We splitsen op in 4 verschillende teams.

1.      Ciudad Sandino, Nicaragua

2.      Mazatlan, Mexico

3.      Potchefstroom, Zuid- Afrika

4.      Battambang Cambodja en Chiang Mai, Thailand

Wij behoren tot deze vierde groep. Wij gaan naar Cambodja en Thailand.

Onze groep bestaat uit 21 personen. 10 volwassenen waarvan 3 getrouwde koppels met 2, 3 of 4 kinderen, 1 weduwe, 1 single vrouw van 28, en er zijn 2 alleenstaande moeders die allebei 1 kind hebben.

De kinderen zijn in de leeftijd van 1 t/m 17 jaar…. Wat een bijzondere groepssamenstelling. Als je dan ook nog bedenkt dat die groep bestaat uit  6 Nederlanders (wij), 7 Noren, 1 Duitse vrouw, 4 Canadezen en 3 Amerikanen (waarvan 1 Koreaans Amerikaans), dan wordt de verscheidenheid nog groter. Het komt regelmatig voor dat op zn minst 1 iemand even niet volgt wat er gebeurt, of niet kan uiten wat er bij deze persoon leeft. Doe hier nog een sausje Cambodjaanse en Thaise cultuurverschillen overheen en je krijgt een heel bijzonder groepje reizigers.

Het mooie is echter dat wij allemaal dezelfde God lief hebben en dat wij allemaal bereid zijn die extra stap in onzekerheid te zetten…. Spannend hoor!

Wanneer vertrekken wij?

• Wij vliegen op 30 juni naar Phnom Penh de hoofdstad van Cambodja. Hier zullen wij 5 dagen verblijven…

Vervolgens reizen wij per bus door naar de YWAM basis in Battambang. Hier zullen wij de basis ondersteunen met de taken en projecten die zij al hebben opgezet. Deze campus heeft tijdens Corona geen hulp van buitenaf kunnen ontvangen… de Ywam medewerkers zijn moe van het harde werken zonder aflossing en zijn dus heel blij dat wij ze komen ondersteunen.

Op de campus hebben ze een groot voetbalveld waar ze met jong volwassenenen kinderen veel voetballen en ondertussen ook uitleg geven over het christelijk geloof. Ook hebben ze een school waar wij engelse les zullen geven, er is een kerk op de campus waar wij in mee zullen draaien tijdens de samenkomsten en er is een huis voor jonge moeders. Wij zijn heel erg benieuwd wat wij nog meer zullen gaan doen….

Aangezien wij maar een visum kunnen krijgen voor 30 dagen en onze outreach periode 8 weken mag duren, is er gekozen om nog te verplaatsen naar een ander land.

• Op vrijdag 29 juli vliegen wij vanaf Pnohm Penh naar de Thaise regio Chiang Mai.

Hier zullen wij naar een dorpje in de bergen gaan, genaamd Thoen. Vanuit hier zullen wij samen met een organisatie Canaan Ministries bijbels, voedselpakketten en speelgoed voor kinderen verspreiden. Ook hier zullen wij in de plaatselijke kerk voor de kinderen een programma opzetten en engelse les geven. Als wij daar zijn zal er zeker nog meer gelegenheid zijn om over Jezus te vertellen en mensen te leren kennen. We staan open voor alles wat er op ons pad komt.

• Op 21 augustus zullen wij terug komen op Hawaii. Hier zal onze hele crossroads dts weer samen komen en zal er tijd zijn voor “debrief” en ook de graduation day is in deze week gepland.
  • Op 26 augustus vliegen wij terug naar huis en op 28 augustus komen wij terug in Nederland.

Tot zover deze update. Wij zijn onwijs blij met alle mensen die meeleven en hebben gesponsord.

Jullie kunnen ons volgen via deze blog of via instagram of facebook.

Lieve groeten van Peter, Wilma, Lobke, Jelte, Hidde en Rinze

en een link naar de foto's

1. Wendy:
    29 juni 2022
    Lieve allemaal, wat mooi, wat gaf wat jullie doen en nog gaan doen. We bidden voor jullie en denken aan jullie.
    Liefs Martin, Wendy, Jasmijn en Emma
  2. Marjoleijn:
    29 juni 2022
    Fijn om jullie ervaringen te lezen! Dank ook voor de bemoediging: geen zorgen te maken voor morgen, ook hier soms nodig om te horen.
  3. Marten:
    29 juni 2022
    30 juni... Morgen al! Zegen bij de volgende stappen!