2022-05-29 Week 5 6 en 7, Outreach en fundraising

29 mei 2022 - Kona, The Big Island, Hawaii, Verenigde Staten

We zijn al weer in onze zevende studieweek van onze Disciple Training School (DTS) beland.

We hebben veel geleerd. Elke week schrijven we 6 pagina’s in onze journal: 2 bladzijden met de belangrijkste punten van wat de spreker heeft gezegd. 2 bijbelversen die je overdenkt en in gebed brengt. En 2 bladzijden met je belangrijkste leerpunten, ervaringen en inzichten.

In week 5 was het thema Biblical Worldview. Week 6 ging over Freedom. En afgelopen week waren er verschillende bekende YWAM medewerkers die kwamen spreken. Zo was Darlene Cunningham er op woensdag. Het was leuk om te horen hoe de YWAM values gaande weg zijn ontstaan. En wat een bijzondere verhalen over hoe God voorziet en doet wat Hij belooft. Donderdag en vrijdag sprak Brett Curtis, hij is founder van KONA Ships. Ook hij had enorm veel toffe verhalen. En wat je ook ziet is dat het echt niet alleen maar zonneschijn is in het missionaire veld. Doordat je de allerarmsten helpt en er voor ze bent gebeuren er mooie wonderen. Maar tegelijk is het hard werken en zijn er ook tegenslagen en verdrietige gebeurtenissen.

We vinden het fijn hier te zijn. Hebben veel mooie gesprekken en leren veel over God en onszelf. Maar het is ook aanpoten. We staan elke ochtend om 06:00 uur op om ons klaar te maken voor het ontbijt. Om 08:00 zitten we in de klas. Dat duurt tot kwart voor drie. En dan om drie uur heeft een van de ouders Work Duty. En de andere ouder helpt bij schoolwerk. ’s Avonds zijn er soms ook (verplichte) activiteiten. Plus natuurlijk de gewone regeldingen die bij een gezond gezin horen, maakt dat onze weken echt heel vol zijn.

In de weekenden doen we vaak boodschappen en nog wat regelzaken. En trekken we erop uit. We hebben al veel mooie dingen gezien.

Begin mei zijn we naar Volcano parc geweest. We hebben een waterval bij Hilo bezocht. En vorige week hebben we een hike gedaan in de Pololu vallei. Gisteren zijn we op de Mauna Kea geweest op 2840 meter hoogte. Het eiland is fantastisch qua natuur en het is prachtig om al die mooie natuur te zien.

In de dagelijkse gang van zaken gebeuren ook minder leuke dingen. Zo heeft Femke een splinter onder haar nagel van haar pink gehad. Nou ja, splinter. Het leek meer op een half bos wat de dokter er na een verdoving uit had gehaald.

Ik heb een gaatje in mijn kies. Net voor vertrek naar Hawaii had ik het laten vullen. Maar de vulling is er uitgekomen. Van de week heeft een tandarts het proberen te repareren. Maar ik heb er nog steeds last van en moet weer terug. Het zit op een lastige plek. Hopelijk kan ik snel terecht en kan het dit keer volledig gemaakt worden.

Rinze had afgelopen week een lastigere week. Is minder naar school geweest dan de 2 weken ervoor. Het goede nieuws is dat hij wel leert. En over het algemeen heeft hij het heel goed naar zijn zin.

Ik had in parenting class gehoord over keuzes voorleggen aan je kind. Je brengt je kind naar bed, hij wil niet, dus vraag je bijvoorbeeld “wil je zelf tanden poetsen of zal ik het doen”. Wil je je blauwe pyama aan of je gestreepte.” Dat dit hielp wist ik al wel, maar ik paste het de laatste dagen wat vaker toe.

Van de week bracht ik Rinze naar bed. En iedere keer liep hij uit bed en deed hij een extra licht. Ik hem een paar keer terugleggen en het licht uit doen. Tot hij op een moment zei: “Papa, óf ik mag in jouw bed slapen. Óf ik mag in mijn eigen bed slapen met het licht aan. Wat kies je?”

Grandioos. Hoe dat manneke van 5 blijkbaar zo doorheeft wat er gebeurt.

Hij mocht in zijn bed slapen met het licht aan. En was in 5 minuten vertrokken.

Ook met zwemmen gaat hij lekker vooruit (filmpje).

Femke doet een super job. Echt heel fijn om haar in ons gezin te hebben voor een paar weken. Zo knap hoe ze Rinze begeleidt en haar plekje vindt op de Campus.

Lobke heeft een mooie week op Foundation school achter de rug. Heeft ook nog veel contact met Nederlandse vriendinnen en docenten, want het Nederlandse huiswerk moet ook af. Best druk dus. Ze doet het goed.

Jelte gaat vandaag speer vissen met Jacob. De eigenaar van de Farm hier op de campus.

Op 20 mei hebben we ook zijn verjaardag gevierd. Samen met een Noors gezin McDonalds-eten op het strand nuttigen. Heel gezellig en heel mooi. De medewerkers van de Farm hadden Jelte ook nog in het zonnetje gezet. En natuurlijk werden er op verschillende momenten in verschillende talen Lang zal hij Leven gezongen.

Hidde zijn highlight van de week was het bezoekje aan een onderzeeër. En ze zijn ook echt gaan varen. Met zijn klas zijn ze tot wel 90 feet diep geweest. Helaas geen orka’s, dolfijnen of haaien gezien. Maar wel een heel coole trip.

Een week eerder had hij met zijn klas bijgepraat op Google meet. 08:30 Nederlandse tijd, 20.30 uur Hawaiiaanse tijd.

Inmiddels begint de voorbereiding voor onze outreach ook steeds een prominentere rol te krijgen....

Als je een studie doet om te leren hoe je missionair werker kunt zijn, dan kun je de praktijk natuurlijk niet achterwegen laten...

Wat gaan we doen?

Ons gezin gaat eind juni met een groep van in totaal 19 mensen naar Cambodja en Thailand.

De reden dat we naar 2 landen gaan heeft te maken met het feit dat wij enkel een visum kunnen krijgen voor een maand. Vandaar dat wij na Cambodja onze missie zullen uitbreiden naar Thailand.

Onze bezigheden in deze landen hebben het doel waar YWAM voor staat namelijk: to know God and make Him known...

We gaan de allerarmsten helpen. Liefde tonen. Knuffel geven. Samen spelen. Opbouwen waar het kan. Sommige mensen hebben het zo slecht getroffen in het land of gezin waar ze opgroeien. Ons doel is deze mensen te bemoedigen, op te bouwen en te helpen.

Onze kinderen hebben al 5 dansen met gebaren aangeleerd om de taal barrière te doorbreken en contact te maken met leeftijdsgenoten.

Mogelijke activiteiten tijdens onze outreach zijn:

❤Evangelisatie

❤Les geven op scholen en in lokale kerken

❤Sporten met kinderen...

❤Bijbel distributie

❤Renovatie of bouwprojecten

❤Nog nader in te vullen....

Wat vragen we jou?

Deze reis brengt kosten met zich mee. Het studietraject hebben wij grotendeels zelf bekostigd omdat wij vinden dat dit een investering is in onze eigen ontwikkeling.

☹ Echter, voor de Outreach hebben wij in totaal ongeveer 20.000,- euro nodig. Een deel hebben we al via giften ontvangen. Super tof. Het overgrote deel staat nog open.

🙏🏻 Wie wil ons ondersteunen?

Omdat wij als short term zendelingen uitgezonden zijn door onze kerk is de sponsoring een gift en belastingaftrekbaar...

🌡De sponsoring kun je overmaken naar :

Diaconie NGK Houten

NL77 INGB 0003 6581 53

Ovv. YWAM Outreach Peter en Wilma

Wie wil ons sponsoren? Super bedankt, Mahalo 👏🏻🙌🏻❤

Familie van Eijk

En natuurlijk een linkje naar de foto’s en videos.

1. Ineke:
    1 juni 2022
    Zo fijn om te zien dat jullie het goed hebben!
  2. Sjoerd en Iris:
    8 juni 2022
    Superleuk om te lezen! Het verhaal van de onderzeeër spreekt wel tot de verbeelding hier!!
    Veel liefs uit Oud Beijerland